,, Kto ty jesteś?
Polak mały.
Jaki znak twój?
Orzeł biały…”
Fragment utworu z 1901 roku napisanego przez polskiego poetę neoromantycznego – Władysława Bełzę.
Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej obchodzony jest 2 maja. Święto ma popularyzować wiedzę o polskiej tożsamości i symbolach narodowych. Flaga jest symbolem suwerenności państwa lub narodu i nawiązuje do jego tradycji historycznej. Wywiesza się ją na urzędach państwowych w trakcie świąt, uroczystości i spotkań międzynarodowych. Flagi wywodziły się z wcześniejszych chorągwi królewskich i państwowych, przejmując ich barwy heraldyczne. W Kołobrzegu jako mieście portowym możemy spotkać również inną odmianę flagi.
Jest nią bandera – flaga państwowa wywieszana na okrętach wojennych oraz statkach handlowych i pasażerskich. W dzisiejszym rozumieniu jest widomym znakiem przynależności okrętu do państwa. Dla marynarza stanowi symbol wszystkiego co mu jest drogie i bliskie — ojczyzny, narodu, wykonania obowiązków, honoru i odwagi.
Bandera przeszła w ciągu wieków przez długą ewolucję. Jak wyglądała za dawnych czasów?
Wiemy z historii, że za panowania Zygmunta Starego pierwszy królewski kaper Adrian Flint operował w 1517 roku w Zatoce Fińskiej podczas wojny z Moskwą. Po rozejmie flotę kaperską rozwiązano. Zygmunt August zorganizował na nowo flotę kaperską i przystąpił do budowy okrętów królewskich, których dalsza rozbudowa miała miejsce za panowania Zygmunta III i Władysława IV Wazy. Brak jest źródłowych danych na to, by twierdzić autorytatywnie, jaką banderę nosiły pierwsze polskie okręty. Dopiero w XVII wieku jest mowa o królewskiej banderze z ręką i mieczem. Można więc przypuszczać, że bandera na polskich kaperskich okrętach przedstawiała, zgodnie z ówczesnym zwyczajem herb królewski, a więc Orła z Pogonią i literami początkowymi imienia króla.
Na sztychach gdańskich i holenderskich przedstawiających bitwę pod Oliwą (1627) widoczne są wyraźnie bandery szwedzkie, natomiast okręty wskazane jako polskie mają na masztach flagi w pasy poziome podobne do bander Królewca lub Brandenburga.
W holenderskim dziele C. Allarda z 1685 roku znajduje się dokładny opis polskiej królewskiej bandery wojennej: „Jest ona barwy czerwonej, ma rękę wychodzącą z niebieskiego obłoku trzymającą srebrną szablę o czarnej rękojeści i okrytą do łokcia srebrzystym rękawem ze złotym mankietem”.
Atlas Koelera wydany w 1718 roku powtarza opis tej bandery z tą zmianą, że ręka nie wychodzi z obłoku, lecz jest umieszczona bezpośrednio na czerwonym tle. Taką banderę polską widzimy na angielskim sztychu w 1794 roku na którym przedstawiony jest brytyjski okręt w gali z flag państw i miast morskich. Atlas Koelera wymienia również Polską Banderę Narodową — mianowicie białego orła bez korony ze złotym dziobem i szponami na czerwonym polu.
Atlas bander używanych w XVI i XVII wieku, znajdujący się w Muzeum Morskim w Luwrze wymienia pod nr 99 — Polską Banderę Królewską — posiadającą białego orła na czerwonym polu. Dopiero w XIX wieki: wprowadzono narodowe bandery handlowe. Na francuskich i portugalskich mapach morskich z XVIII w. (w muzeum duńskim w Kronborgu) wówczas, gdy Rzeczypospolita nie utrzymywała marynarki wojennej, przedstawione są bandery polskie, określane jako ,,kupieckie”, na których w białym polu umieszczony jest niebieski krzyż św. Andrzeja, w górnym zaś rogu przy drzewcu czerwony kwadrat, w którym znajdował się biały orzeł ze złotą koroną, dziobem i szponami. Bandera z niebieskim krzyżem św. Andrzeja przyjęta była w tym czasie jedynie we flocie rosyjskiej. Wprowadził ją Piotr Wielki. Jest oczywiste, że tego rodzaju bandera polska zbliżona do rosyjskiej oznaczała związki miedzy Polską i Rosją. W okresie powstania styczniowego powstała myśl stworzenia floty polskiej. Jej organizator Polak, oficer marynarki rosyjskiej Władysław Zbyszewski, miał zamiar rozpocząć wojnę korsarską na Morzu Czarnym przeciwko Rosji. W umowie podpisanej 1 lutego 1864 roku określono jak mają wyglądać bandery i znaki polskich powstańczych okrętów, „Flaga statków polskich będzie dwukolorowa, biała i amarantowa z herbem państwa takim, jakiego Rząd Narodowy na pieczęciach swych używa. Znak ramię białe, mieczem uzbrojone w amarantowym polu. Banderola biała i amarantowa”. W 1918 roku kmdr J. Bartoszewicz objął dowództwo pierwszego polskiego statku na Morzu Czarnym, noszącego nazwę ,,Polonia” . Po raz pierwszy po długich latach niewoli podniesiono na jego maszcie polską banderę. Kapitan „Polonii” wspomina, że nie wiedziano wówczas, jaką należy podnieść banderę. Nie było żadnych wzorów Zdecydowano się w końcu na banderę o elementach zapożyczonych z czasów poprzednich — na białym polu przeciętym amarantowym krzyżem św. Andrzeja — umieszczono w górnym rogu przy drzewcu amarantowy prostokąt z białym orłem ze złotą koroną, dziobem i szponami. Statek „.Polonia” pływał pod tą banderą przez dwa lata po morzu Czarnym i Śródziemnym, nigdy nie przybił do polskich brzegów. 1 maja 1920 r., dwa lata po odzyskaniu niepodległości w stoczni Wojana w Gdańsku — nowa bandera wojenna została podniesiona na pierwszym okręcie — był nim mały parowiec hydrograficzny „Pomorzanin”.
Pierwszym statkiem, który nosił polską banderę handlową był żaglowiec szkolny „Lwów”.
Biało-czerwona bandera z orłem w koronie, będącym wówczas herbem państwa, nawiązywała do narodowych tradycji. Pod znakami tymi szkoliła się marynarka polska w okresie międzywojennym, pod nimi okręty polskie broniły bohatersko wybrzeża przed najazdem hitlerowskim w 1939 r., oraz walczyły zwycięsko w wielkich zmaganiach na morzach świata przez cały okres II Wojny Światowej.
Od 1945 roku w okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej zmieniono wizerunek orła zarówno na banderze wojennej jak i handlowej, którego ,,pozbawiono” korony. Obecnie statki polskiej przynależności noszą bandery z nowym rysunkiem orła. Wzór herbu pochodzi z 9 lutego 1990 roku, a na okrętach wojennych zmiany wprowadzono ustawą z dnia 19 lutego 1993 r. o znakach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Pamiętajmy i flaga i bandera podlegają ochronie prawnej. Winny być zawsze czyste, nie mogą być postrzępione ani zmięte. Jeżeli zaplączą się wokół drzewca, należy je rozplątać. Przy przekraczaniu burty statku, czy okrętu oddajemy banderze należne honory.
Tekst Marek Padjas
Zdjęcia ze zbiorów autora